JAWATANKUASA KESELAMATAN & KESIHATAN

PENGENALAN

Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (OSHA 1994), yang berdasarkan konsep peraturan diri meletakkan tanggungjawab untuk memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja ke atas mereka yang mewujudkan risiko.Oleh itu, ia adalah penting bahawa kedua-dua majikan dan pekerja menjalankan tanggungjawab untuk menyediakan tempat kerja yang selamat dan sihat. Salah satu cara adalah dengan membentuk Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan di mana kedua-dua majikan dan pekerja aktif boleh mendapatkan terlibat dan mengambil bahagian dalam melaksanakan program keselamatan dan kesihatan di tempat kerja mereka.

KEPERLUAN PERUNDANGAN

Seksyen 30 OSHA 1994 mewajibkan majikan yang mempunyai lebih 40 pekerja untuk menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan di tempat kerja mereka atau selainnya diarahkan oleh Ketua Pengarah JKKP.

Seksyen ini memerlukan majikan untuk berunding dengan wakil-wakil pekerja dalam jawatankuasa itu mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Begitu juga kakitangan mempunyai terlibat dan bekerjasama dengan majikan.

OBJEKTIF JAWATANKUASA

Objektif utama jawatankuasa ini adalah untuk memupuk kerjasama dan perundingan di antara pihak pengurusan dan pekerja dalam mengenalpasti, menilai dan mengawal bahaya di tempat kerja.

Ia juga merupakan saluran komunikasi yang berkesan untuk bertukar-tukar idea untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Maklum balas daripada pekerja akan banyak membantu para majikan untuk menggalakkan dan menyediakan persekitaran kerja yang selamat dan sihat.

FUNGSI JAWATANKUASA

Seksyen 31 Akta tersebut telah dinyatakan dua fungsi utama seperti berikut:

a) akan memelihara di bawah kajian, langkah-langkah yang diambil untuk memastikan keselamatan dan kesihatan - orang di tempat kerja.
b) hendak menyiasat apa-apa perkara di tempat kerja.


1. Mana seorang ahli jawatankuasa atau orang yang diambil kerja mesyuarat tersebut menganggap tidak selamat atau suatu risiko kepada kesihatan;
2. Yang telah dibawa kepada perhatian majikan.

Selain daripada dua fungsi utama di atas, fungsi-fungsi lain yang boleh dilaksanakan oleh jawatankuasa adalah seperti berikut;

3) Membantu dalam pembangunan program-program dan sistem kerja yang selamat.
4) Menyemak keberkesanan program.
5) Memeriksa tempat kerja.
6) Laporan tindakan yang tidak selamat dan syarat.
7) Mengesyorkan tindakan pembetulan.
8) Mengkaji dan mencadangkan semakan terhadap dasar keselamatan dan kesihatan.
9) Menyiasat ke dalam kemalangan apa-apa kerja yang berkaitan, kejadian berbahaya, keracunan atau penyakit.
10)Kajian trend kemalangan / penyakit, dan
11) Membantu untuk menganjurkan aktiviti-aktiviti promosi.

KEAHLIAN JAWATANKUASA

Selaras dengan konsep memupuk kerjasama dan perundingan di antara pengurusan dan pekerja, ahli jawatankuasa sekurang-kurangnya perlu adalah seperti berikut;

a) Pengerusi - seharusnya daripada pengurusan tertinggi, sebaik-baiknya Ketua Pegawai Eksekutif atau Pengurus Besar
b) Setiausaha - boleh dilantik dari kalangan ahli. Sekiranya syarikat tersebut mempunyai Pegawai keselamatan dan kesihatan, beliau harus menjadi setiausaha.
c) Wakil majikan
d) Wakil Pekerja

Organisasi hendaklah menentukan bilangan yang mencukupi pengurusan dan wakil-wakil pekerja untuk memudahkan proses perundingan. Satu pertimbangan yang penting adalah bahawa semua bahagian atau bahagian perlu diwakili. Ini adalah untuk memastikan bahawa semua isu-isu yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan di tempat kerja masing-masing dibawa ke pengetahuan jawatankuasa itu dengan segera. Ia juga adalah penting bahawa semua ahli mempunyai pengetahuan asas dan kepentingan dalam keselamatan dan kesihatan.

MEMASTIKAN JAWATANKUASA BERKESAN

Majikan perlu mengadakan mesyuarat jawatankuasa keselamatan yang kerap untuk memastikan program keselamatan dan kesihatan dilaksanakan dengan berkesan di tempat kerja mereka. Mesyuarat perlu diadakan secara tetap, sekurang-kurangnya sekali dalam 3 bulan.

Walau bagaimanapun, bagi tempat kerja dengan persekitaran kerja yang berbahaya, seperti dalam sektor kerja pembuatan, pembinaan, minyak dan gas dan operasi bangunan, mesyuarat lebih kerap perlu diadakan. Perkara-perkara berikut boleh diambil kira untuk memastikan keberkesanan mesyuarat jawatankuasa:

a. Apakah isu-isu utama yang akan membincangkan?
- Pengerusi dan ahli-ahli harus ingat peraturan keemasan bahawa mereka harus berpegang kepada perkara keselamatan dan kesihatan sahaja.
b. Semua maklumat yang relevan pada OSH mesti disediakan kepada ahli. Ahli juga perlu diberi latihan yang berkaitan dengan kerap.
c. Minit mesti dengan cekap direkodkan dan diedarkan.
d. Keputusan yang cepat dan tindakan susulan perlu dibuat ke atas mana-mana cadangan daripada ahli-ahli.
e. Pengurusan atasan ketat perlu bekerja pada konsep "perundingan dan kerjasama" dan menggalakkan penyertaan penuh daripada semua ahli jawatankuasa.
f. Kemudahan mesyuarat yang sewajarnya perlu dibuat disediakan untuk kegunaan jawatankuasa.
g. Ahli sebaik-baiknya perlu diberi beberapa bentuk pengiktirafan oleh pengurusan atasan.

PENALTI


OSHA 1994, mengenakan penalti yang melibatkan denda tidak melebihi penjara RM 5,000.00 atau enam bulan atau kedua-duanya bagi kegagalan untuk menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.

0 comments:

Post a Comment

Newer Posts Older Posts
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...